Ha növényi étrendről esik szó, sokan ezt az egyetlen ételt hozzák fel visszatartó erőként.. pedig sajt nélkül is lehet élni, sőt! 🙂 Meg tudom érteni az ezzel kapcsolatos félelmeket, mindenevő koromban kedvenc ételem volt, elképesztő mennyiségeket tudtam megenni, csak úgy magában. Addig a napig, amíg összeállt a kép, hogy mit is eszem, és a vágyódás helyét átvette az undor. Nade beszéljünk az egészségügyi vonatkozásokról.

 

A sajt legnagyobb részt, kb 70%-ban (állati, így) telített zsírból áll. Ez közrejátszik a “rossz” koleszterin felszaporodásában, így az érelmeszesedésben és a szív betegségeiben is pl. a szívinfarktusban. A telített zsírok az inzulinrezisztenciával és a gyulladásos állapottal is összefüggésbe hozhatók. Továbbá különösen sok sót tartalmaz, ami a vérnyomás emeléséhez is hozzájárul, így ismét a szívet (is) károsítjuk. Persze nem csak a szív körüli artériákban rakódnak le a szűkületet okozó “plakkok”. Kognitív zavarokban, akár Alzheimer kórban az amiloid lerakódások mellett a vérkeringés csökkenéséhez is hozzájárulnak. Koleszterintartalma is jelentős, lévén állati termék, ami újabb rizikófaktor a szívbetegségek mellett. Magas kalóriatartalmánál fogva az elhízást is segíti, ez pedig szintén támogatja a cukorbetegség, szívbetegség kialakulását. Arról itt még nem is tettünk említést, hogy a tej, amiből a sajt készült, mennyi növekedési hormont, antibiotikumot, egyéb testnedveket tartalmaz.

 

Miért olyan nehéz “leszokni” a sajtról? Mielőtt válaszolok, hadd nyugtassam meg minden bajtársamat, egy-két hét absztinencia után elmúlik a függőség :). Egy kis kutatómunkával pedig az összes kedvünk elmegy tőle. Ezt a dependens, sóvárgás szerű állapotot a tejtermékek emésztési köztitermékei, a kazomorfinok okozzák. Ezek a morfinszerű vegyületek az opiátokhoz hasonlóan hatnak az idegrendszerünkre.

A tejtermékekben megtalálható kazein (különösen a sajtban) az emésztés során β-kazomorfin-7-té alakul (BCM7). Ez egy opioid peptid, mely hisztamin felszabaduláshoz vezet, aktiválja az ópiátokra érzékeny receptorokat (egyes tanulmányok szerint a dopamin receptorokat is). Az opioid receptorok aktiválódása fájdalomcsillapítást, légzéscsökkenést, eufória érzést, étkezési késztetést, bélrendszeri lassítást, szorongásoldást, jutalomérzést stb. eredményez. A BCM7 összefüggésben állhat az autizmussal, szív- és érrendszeri betegségekkel és az 1. típusú diabétesszel is.

 

Szerencsére már számtalan lehetőség érhető el a növények általi helyettesítésre, ebben a cikkben ezeknek nem jutott hely :).

*a képeken vegán sajtok szerepelnek

Forrás: Formation and Degradation of Beta-casomorphins in Dairy Processing: Nguyen DD1, Johnson SKBusetti FSolah VA.; Kurek M1, Przybilla BHermann KRing J.; Scientific Report of EFSA: Review of the potential health impact of β-casomorphins and related peptides 3 February 2009 DOI:2903/j.efsa.2009.231r; Addeo et al. (1992); The Cheese Trap by Neal Barnard, M.D.; Sarah Taylor – Hogyan legyek vegán?; Waldhoer et al., 2004; Dr. Michael Greger – Hogy ne halj meg; Dr Terry Shintani: The Peace Diet; orvosi egyetem 🙂

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás