A teljes értékű növényi táplálkozás a legtermészetesebb, az emberi szervezethez legközelebb álló étrend.

A növényi táplálkozás azt jelenti, hogy az alapanyagok kizárólag növényekből állnak, vagyis zöldségek, gyümölcsök, olajos magok, gabonák és hüvelyesek.  A zöldségeket és gyümölcsöket alapvetően nyersen fogyasztjuk, a többit főzve, párolva, esetleg sütve.

Mit jelent, hogy teljes értékű?

Teljes értékű étel az, amit úgy fogyasztunk, ahogy a természet megérlelte. Nem veszünk ki belőle semmit, nem szedjük darabjaira, és az egyik darabot megtartjuk, a másik darabot eldobjuk, vagyis megőrzünk minden értékest benne, ami ehető. (most itt nem a héjra vagy magra gondolok, hanem a vegyipari eljárással elemeire szedett anyagokra, pl. margarin, xilit) Teljes értékű az összes zöldség, gyümölcs, olajos magok, csírák. Ha főtt ételekben gondolkodunk, akkor a hüvelyesek és a finomítatlan gabonák megfőzve, párolva.

Mi a gond a feldolgozott ételekkel?

Az ipari feldolgozás során az értékes tápanyagok nagy része elvész, elpusztul. Olyan anyagok, amiből ugyan csekélyke kell, de kell… ezek a mikrotápanyagok, vitaminok, ásványi anyagok, enzimek, antioxidánsok. Vagyis a feldolgozott élelmiszerek tápanyaghiányosak.

A feldolgozott élelmiszerek tartósítószert, mesterséges színezéket, állományjavítót, ízfokozókat tartalmaznak bőven. A különböző élelmiszergyártók versenyeznek a vásárlók kegyeiért, ki tud minél színesebb, ízletesebb kekszet, levesport, tortalapot, péksüteményt előállítani… amit lehetőleg azonnal lehet fogyasztani… A kereskedők pedig azt a követelményt támasztják, hogy az előre csomagolt élelmiszerek lehetőleg minél hosszabb szavatossági idővel rendelkezzenek. Ezt viszont még további adalékanyag hozzáadásával tudják elérni a gyártók.

A finomított élelmiszerek jóval több cukrot és zsírt tartalmaznak, mint amennyire szükségünk lenne az adott térfogatú ételben, gyomrunk befogadóképessége megengedi, vagyis megesszük, és így sokkal több energiát viszünk be táplálék formájában, mint amennyit mozgásszegény, kényelmes-civilizációs életünk szükségessé tesz.

Ördögi kör alakul ki, egyszerre tartalmaz túl sok kalóriát, és túl kevés valódi tápanyagot a feldolgozott ételek, a civilizációs étrendünk. Egyszerre küzdünk vitamin és ásványi-anyag hiánnyal, ugyanakkor túlsúlyosak vagyunk. Valamiféle egyensúly-borulást idéz elő ez a megváltozott étrend, amit nem volt képes ez a néhány generáció követni, ezt bizonyítja a rengeteg beteg ember, a sok tünet, ami kínoz a hétköznapokban.

A teljes értékű növényi étrenddel tudjuk biztosítani szervezetünk számára mindazokat a tápanyagokat, amire szükségünk van. Ezek az anyagok kiegyensúlyozottan és egymással összhangban hatnak, hasznosulásuk optimális.

A teljes értékű növényi étrend nem jelent feltétlen 100% nyers étkezést. Törekedni kell a minél tisztább táplálkozásra, hiszen tudjuk, hogy a hőkezelés elpusztítja az enzimeket és a vitaminok nagy részét, de a nyers és a főtt ételek között tartható bizonyos egészséges arány.

Itt még egy dolgot szeretnék megemlíteni: komolyan, de mégis lazán… határozottan, de mégsem görcsösen, semmiképpen nem fanatikusan! A táplálkozásnak kell értünk lenni, és nem fordítva! Nem fogunk pozitív hatást elérni, ha a számunkra ideális étkezés megvalósítása érdekében lelki konfliktusokat élünk át. Figyeljünk magunkra, de ugyanakkor a környezetünkre is, figyeljünk az adott helyzetre, és próbáljunk alkalmazkodni.

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás