A cukorbetegségnek két típusát ismerjük. Az I. típusú a fiatalkori, autoimmun megbetegedés, ami azt jelenti, hogy az immunrendszer a saját test egészséges sejtjeire támad. Cukorbetegség esetén ezek a hasnyálmirigy inzulin-termelő sejtjei. Egyre több tanulmány lát napvilágot, amely kóroki szerepet feltételez az állati tej bevezetésének vagy korai bevezetésének. Az egyik felelős a bovine szérum albumin (BSA), ami szerkezetében különbözik a humán albumintól. A diabéteszes gyermekek vérében a BSA elleni antitestek szintje hétszerese az egészséges gyermekek vérében találthoz képest. Az autoimmun reakció magyarázata lehet, hogy a tejfehérje emésztésekor létrejövő aminosav láncok némelyike megegyezik az inzulintermelő β-sejtek felszíni struktúrájával, ezért az immunrendszer nem tudja megkülönböztetni azokat és a saját egészséges hasnyálmirigy sejtekre támad. Szerepet játszhat még az autoimmun folyamatokban a tehén inzulin, a β-casein.

Egy növényi étrend minden szükséges tápanyaggal képes ellátni az újszülötteket és a gyermekeket, mégis segít megelőzni az autoimmun választ.

A II. típusú cukorbetegség későbbi életkorban manifesztálódik, bár már előfordul, hogy huszon-harmincéves korosztályban is diagnosztizálják. Ez a típus összefügg az életmóddal, mégpedig leginkább a táplálkozással, oka az inzulinrezisztencia.

Meglepő módon a köztudattal ellentétben a kutatási eredmények szerint a diabétesz gyakorisága meredeken nő, ahogy a szénhidrát fogyasztás csökken és a zsírfogyasztás emelkedik. Természetesen itt nem finomított szénhidrátokrol van szó, hanem teljes értékű gabonákról, gyümölcsökről stb.

Vegetariánusok között alacsonyabb a diabétesz rizikója és előfordulása mint az átlag populációban, vegánoknál pedig még alacsonyabb. Kutatások szerint már a heti egyszeri húsfogyasztás is jelentősen megnöveli a cukorbetegség rizikóját. 8000 felnőtt vizsgálatakor, a kezdetben nem cukorbeteg emberek közül 17 éves periódus alatt a kevés húst fogyasztók diabétesz rizikója 74%-kal emelkedett azokhoz képest, akik egyáltalán nem fogyasztottak húst. Egyes tanulmányok alapján a diabéteszes neuropátia elfordulását is csökkenti az alacsony zsírtartalmú vegán diéta.

Más vizsgálatok résztvevői pár hetes periódus után abbahagyhatták a gyógyszereiket. A vegánok inzulin érzékenysége magasabb, mely részben a több mitokondriumnak köszönhető, alacsonyabb az izomsejten belüli lipidszintjük, mely lipidraktárak évekkel a 2-es tipusú diabetesz kialakulása előtt kezdenek el akkumulálódni és hozzájárulnak az inzulinrezisztenciához. A glükóz metabolizmusuk összességében hatékonyabb és érzékenyebb. Szignifikánsan alacsonyabb a koleszterinszintjük és a lipidprofiljuk is sokkal egészségesebb.

2010-ben az Amerikai Diabétesz Társaság megerősítette a vegán étrend hasznosságát, miszerint javítja a cukorbetegek metabolikus kontrollját.

Forrás:
Karjalainen et al., 1992; Martin et al., 1991; Villagrán-García et al., 2015; Kamal Alanani and Alsulaimani, 2013; Ǻkerblom et al., 2002; Vaarala et al., 1999 Paronen et al., 2000; Cavallo et al., 1996; Perez-Bravo et al., 1996; Hammond-McKibben and Dosch, 1997; Muntoni et al., 2000; American Diabetes Association, 2010; Tonstad et al., 2009; Liu et al., 2009; Kahleova et al., 2011; Barnard et al., 2006; Bunner et al., 2015; Crane and Sample, 1994; Barnard et al., 1994; Barnard et al., 1983; Barnard et al., 1982; Gojda et al. 2013; Hoeks, et al., 2010; Delarue and Magnan, 2007; Morino et al., 2006; Phillips et al., 1996; Krssak et al., 1999; Petersen et al., 2004; Vang et al., 2008; Campbell & Campbell, 2004; Barnard, 2007 https://www.vivahealth.org.uk/veganhealth/diabetes-and-diet

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás